تحلیل خرابی میل‎بادامک موتور خودروی سواری شش سیلندر

نوع مقاله : مقاله علمی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران

2 گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

چکیده

میل‏ بادامک ‏ها وظیفه کنترل زمان‏بندی سوپاپ‏های ورودی و خروجی در زمان مناسب در موتورهای احتراق داخلی را به عهده دارند. در این مطالعه تحلیل خرابی روی دو میل‎بادامک‏ در خودروی شش سیلندر ساخته‎شده از چدن خاکستری انجام گردید. شکست خرابی یک میل ‏بادامک پس از حدود 177 هزارکیلومتر و دیگری پس از حدود 208 هزارکیلومتر در بین بادامک 1 و 2 اتفاق افتاده بود. برای بررسی علت خرابی میل‏ بادامک ‏ها ابتدا یکسری آزمایشات شامل تعیین ترکیب شیمیایی، ریزساختار، سختی‏ سنجی و فرکتوگرافی انجام شد. مورفولوژی سطح شکست نشان داد که رشد ترک بین‎دانه‎ایی از ناحیه تمرکز تنش و همراه با علائم جغجغه ‏ایی بوده است. نتایج سختی‏ سنجی مقطع میل ‏بادامک حداکثر 155 سختی برینل اندازه‏ گیری شد در صورتی ‏که مقادیر متوسط سختی سطح مناطق تحت عملیات حرارتی حداقل حدود 480 برینل سختی پیشنهاد می‏ گردد. نتایج بررسی نشان داد که پدیده شروع ترک و نهایتا شکست بادامک می‌تواند بر اثر عواملی از قبیل اعمال بار بیش ازحد، سختی پایین و وجود ناخالصی در ناحیه تمرکز تنش میل‏بادامک باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Failure analysis of six-cylinder passenger car engine camshaft

نویسندگان [English]

  • Karim Aliakbari 1
  • Jafar Langari 2
1 Department of Mechanical Engineering, Technical and Vocational University (TVU), Tehran, Iran.
2 Department of Mechanical Engineering, Faculty of Engineering, University of Bojnord, Bojnord, Iran
چکیده [English]

The camshafts are responsible for controlling the timing of the intake and exhaust valves at the right time in internal combustion engines. In this study, failure analysis was performed on two camshafts in a six-cylinder car made of gray cast iron. One camshaft failure occurred after about 177,000 kilometers and the other after about 208,000 kilometers between cam 1 and 2. In order to investigate the cause of cam failure, first, a series of tests including determination of chemical composition, microstructure, hardness measurement, and fractography were performed. The morphology of the fracture surface showed that the growth of intergranular crack was from the zone of stress concentration and accompanied by ratchet marks. The hardness measurement results of the camshaft cross-section measured a maximum of 155 HB, while the average surface hardness values of the heat-treated surfaces are suggested to be at least 480 HB. The results of the investigation showed that the phenomenon of crack initiation and eventual failure of the cam can be caused by factors such as excessive load, low hardness, and the presence of impurities in the stress concentration zone of the camshaft.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Automotive engineering
  • Camshaft fracture
  • Microstructure
  • Fractography
  • Failure cause